31 januari 2011

Måndagslyx!

Idag kom jag på att jag och Erik inte kommer att äta någon god hemmalagad middag på ett tag! Imorgonkväll har jag möte och då brukar det bli att man slänger i sig något.. På onsdagkväll ska vi fira Erik som fyller år på fredag, tillsammans med hans föräldrar och morföräldrar. På torsdag blir det till att stressa till flyget... Sen är vi inte hemma från Stockholm förrän söndagkväll! Så vi lyxade till det lite iallafall och firade Erik lite så här i förskott! :)

Jag är en sån person som tänder ljus varje kväll och extra mycket ljus när det är något speciellt :) Så hittar jag ett tillfälle att mysa till det lite extra så hugger jag! Så kvällens middag blev älgkalv och någon variant av råstekt potatis i ugn och prima köpt bearnaisesås! En favorit! :)




Jag började med att gegga in köttbiten i olivolja, rödvin, honung, vitlök och lite kryddor.. Jag tar alltid lite olika och idag testade jag alla möjliga! Rosmarin, timjan, persilja och lite chili!Och salt och peppar såklart. Hade jag haft soya hade jag nog hällt i lite sånt också.. men då skippat saltet!

Jag brynde den sedan i stekpannan och ställde sedan in den i ugnen på typ 90 grader tills den blev... ja vad blev den, ca 40 grader. Jag hade helstekt den om det inte var för att den var halvt stelfrusen...
Sen åkte den in i folie och fick vila medans potatisen åkte in i ugnen på 225 grader. Jag hade skurit ganska tjocka skivor potatis och blandat i ungefär samma blandning som till köttet, förrutom rödvinet. Jag tvärbrynde potatisen i stekpannan och sedan in i ugnen tills de nästan var klara.. Då skar jag upp köttet och lade det över potatisen som fick stå i ugnen tills det fått lite bättre temp! När maten var klar toppade jag med lite smörstekta trattkantareller... Å så in i munnen!

Älgkött är det bästa jag vet... gärna väääldigt blodig. nästan rå;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!