23 augusti 2011

Sylt, saft och gelé

Tänkte tvärvisa hur duktig jag varit :)
Jag har testat göra lite olika saker av lite olika bär.. Kommer förmodligen inte vara lika hurtig nästa år men nu vet jag iallafall vad som är värt att göra!
Jordgubbssylt är då en sak jag kommer att göra massor av nästa sommar!

Här har jag testat göra svartvinbärsgelé.. Fint, kul att ge bort och ganska enkelt att göra. Jag äter det dock inte själv, men jag har väl vintern på mig att lära mig! Min sambo däremot, han gillar det.. Därför har jag gjort i snapsglas åt honom hehe..



Gjorde svartvinbärssaft! Jag dricker väldigt sällan saft men jag har den i maten när jag gör såser, grytor m.m... Så jag gjorde även en lättsockrad variant, frös in i istärningspåsar så nu är det superenkelt när jag ska ha i maten! Portionsbitar, även om man vill dricka till maten, då är det bara att ploppa ut en isbit i glaset, då har man en lättsockrad måltidsdryck! Jag ska ut och plocka mer vinbär och ladda upp med isbitar..

//Uppdatering! Jag har testat med isbitarna och det funkar superbra..



 En isbit per glas blev lagom och smälter upp på under en minut! //

Det blev lite blåbärssylt också, tack vare Eriks söta mormor. Jag äter det sällan men Erik vill ha i filet. Det är veeedervärdigt att plocka och rensa blåbär så jag tror inte jag kommer att syssla med det nästa år heller :) Har vi tur så har doris plockat mycket :)

Etiketten har jag skrivit ut på etikettpapper med hjälp av Etikettmaskinen!! Superenkelt. Superbilligt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!